سخن روز /
بازگشت دوباره پس از 12 سال به سازمان مرکزی تعاون روستایی
1400/04/22
شبکه گسترده تعاون روستایی بهترین بستر برای ایجاد و ساماندهی زنجیره تولید بوده و نقشی کلیدی در جهت ارتقاء و توسعه روستاهای سراسر کشور برعهده دارد.
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در چند سال اخیر با دور شدن از وظایف اساسنامه‌ای و ذاتی خود، به سازمانی با حدود 2500 میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی تبدیل شده و حساب‌های بانکی سازمان در معرض انسداد حساب‌های خود توسط بانک‌ها قرار داشته و در آستانه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی است. همچنین در ابتدای امسال نیز هیأت دولت در مصوبه‌ای به واگذاری وظایف تصدی‌گری سازمان به تشکل‌ها و وظایف حاکمیتی به وزارت جهادکشاورزی رأی داد که به نوعی در حکم انحلال سازمان مرکزی بود.
تمامی این مسائل بیش از هرچیز ریشه در عملکرد مدیران یک‌ساله اخیر سازمان دارد که با دور شدن از خریدهای توافقی و تضمینی، بر فروش شبهه‌دار زعفران‌های خرید تضمینی و … تأکید و اقدام نموده بودند. بی‌شک شبکه عظیم تعاون روستایی کشور در شرایط کنونی به مدیری جهادی و باتجربه نیاز داشت تا بتواند بر مشکلات موجود فائق آمده و شکوه و عظمت را دوباره به بالاترین سازمان بخش خصوصی کشاورزی کشور بازگرداند. در همین راستا وزیر جهاد کشاورزی در تصمیمی تاریخی، مهندس سید محمد موسوی را پس از 12 سال دوری، مجدداً به سازمان تعاون روستایی برگرداند و به عنوان سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی منصوب کرد.
لازم به ذکر است که در طول 8 سال گذشته با تغییر مداوم مدیران عامل سازمان تعاون روستایی، شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی دچار فراز و نشیب‌هایی بوده که منجر به خروجی پایین این ظرفیت بالا در بخش کشاورزی شده است و این در شرایطی است که تولیدکنندگان برای تامین نهاده‌های مورد نیاز خود و از طرفی بازاررسانی محصولات با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده‌اند و به نظر می‌رسد با حضور مجدد مهندس موسوی دغدغه‌‌های تعاونی‌های کشاورزی کمتر شده و شرایط کلی حاکم بر شبکه عظیم تعاون روستایی بهبود قابل توجهی پیدا کند.
مهندس موسوی در دوران قبلی مدیرعاملی 20 ماهه خود در سازمان مرکزی تعاون روستایی در دولت نهم، توجه خاصی به تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها داشت و با واگذاری امور تصدی‌گری و تنظیم منطقی روابط سازمان با شبکه تعاونی‌ها، از دخالت در امور تعاونی‌ها و انجام اقدامات فراقانونی پرهیز می‌کرد. همچنین صاحب برنامه بودن و برنامه‌پذیری از ویژگی‌های بارز مهندس موسوی محسوب می‌شد، ضمن اینکه وی آشنایی و احاطه و نگاه علمی مناسبی نیز به این سازمان داشت که باعث بهبود شاخص‌های عملکرد در این سازمان شده بود. از دیگر عملکردهای شاخص دوران قبلی مدیریت ایشان می‌توان به ایجاد اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران، تشکیل نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی، تقویت ایفاء نقش تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در تهیه نهاده‌ها و خرید محصولات کشاورزی، افزایش میزان انواع خرید محصولات کشاورزی از 1.2 میلیون تن به 5.5 میلیون تن در سال، تهیه برنامه برای بازمهندسی تعاونی‌ها و تشکل‌ها به منظور ارتقاء جایگاه و نقش آفرینی تشکل‌ها در مدیریت زنجیره تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه در حلقه‌های قبل و بعد از تولید اشاره نمود.
بی‌شک در دوره جدید مدیریت ایشان که امیدواریم در دولت سیزدهم نیز ادامه یابد، شاهد تحولات اساسی و حرکت جهادی مهندس موسوی در سازمان و شبکه تعاون روستایی بوده و به طور حتم شرایط بهتری برای خانواده عظیم تعاون روستایی در سراسر کشور رقم خواهد خورد.
تعداد مشاهده خبر221 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal