سخن روز /
مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور:
ارائه دو طرح زنجیره تولید گوشت گوسفند و زنجیره ارزش پشم به وزارت جهاد کشاورزی/ تامین منابع تسهیلاتی ارزان قیمت مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها
1400/05/06
مدیر عامل اتحادیه دام سبک کشور از ارائه دو طرح زنجیره تولید گوشت گوسفند و زنجیره ارزش پشم خبر داد و بر تامین منابع تسهیلاتی ارزان قیمت مورد نیاز برای اجرای این طرح ها تاکید کرد.

✅به گزارش پات، افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: طی سنوات گذشته علی رغم اینکه گوشت مصرفی قالب مردم کشور گوشت گوسفند بوده اما برخلاف سایر بخشهای دامپروری کشور مثل طیور و دام سنگین عملا هیچ کار زیربنایی و بنیادین برای این بخش انجام نشده است.

⬅️وی افزود: بحران‌های مختلفی که به دام سبک وارد شده است که از جمله آن می توان به واردات بی رویه گوشت طی سالهای مختلف، دور اول تحریم‌های ظالمانه کشور ، خشکسالیهای پی درپی قبل از سال 94 ، اپیدمی مرگبار تب برفکی سال 94 ، قاچاق گسترده دام در سالهای 96 و 97 ، گرانی یکباره جو در سال 96 و به خصوص کمبود و مشکلات تامین و توزیع نهاده ها و سامانه بازارگاه از سال 98، خشکسالی گسترده سال 1400 که بنا به پیش بینی های سازمان هواشناسی در سال 1401 نیز ادامه خواهد داشت، تخریب مراتع به دلایل مختلف که در راس آنها ساز و کار واگذاری مراتع را مقصر میدانم و کندی برنامه های احیاء و اصلاح مراتع اشاره کرد، می توان گفت بخش دام سبک بیش از پیش به توجه و حمایت ویژه نیاز دارد، بعبارت دیگر شرایط حاکم بر تولید و پرورش دام سبک بیش از این اجازه نمی دهد که این بخش به حال خودش رها شود.

⬅️دادرس در ادامه مهمترین معظل در بخش دام سبک کشور را سه موضوع مدیریت بهداشت، مدیریت تغذیه و مدیریت تولید مثل عنوان و بیان کرد: اگر بتوانیم این سه معظل را حل کنیم میتوانیم در زمینه اصلاح نژاد با تکیه بر نژادهای بومی که سازگار به اقلیم های متفاوت کشور هستند به نتایج خوب و ملموسی برسیم، که البته این مهم نیاز به برنامه های فنی و ترویجی گسترده دارد.

⬅️صدر دادرس گفت: در اتحادیه مرکزی دام سبک کشور دو طرح اصلی و زیربنایی تهیه و تدوین شده و به مسئولین وزارت جهاد کشاورزی ارائه گردیده است، طرح نخست طرح زنجیره تولید گوشت گوسفند بوده که شامل چند پروژه است که این پروژه ها قبل از مرحله تولید با مدیریت بهداشت بخصوص در جایگاه های دامی آغاز و با مدیریت تولید مثل و مدیریت تغذیه با بازار رسانی تولیدات، کل فرآیند تولید تا مصرف را در بر می‌گیرد.

⬅️مدیر عامل اتحادیه دام سبک کشور خاطرنشان کرد: برای این طرح یک درصد منابع صندوق توسعه ملی تقاضا شده که با توجه به عدم سرمایه گذاری منسجم و برنامه ریزی شده در این بخش نسبت به سایر بخش های کشاورزی و دامپروری کشور اختصاص تسهیلات این منابع را برای توسعه پایدار دام سبک کشور و تحول بنیادی در این بخش ضروری می‌دانیم.

⬅️وی بر اختصاص تسهیلات منابع ارزان قیمت پایدار درقالب ردیف های بودجه سنواتی برای این بخش در قالب طرح ارائه شده که توسط دستگاههای تخصصی مورد تائید قرار گرفته و می تواند موجب تحول در این حوزه گردد تاکید کرد.

⬅️صدر دادرس به طرح دوم ارائه شده به وزارت جهاد کشاورزی اشاره و بیان کرد: طرح دیگری که در اتحادیه مرکزی دام سبک کشور کار شده طرح زنجیره ارزش پشم است، پشم مهمترین محصول فرعی دام سبک است که متاسفانه از زمانیکه بازارهای صادارت فرش ما در دنیا کاهش پیدا کرده از ارزش آن در داخل کشور هم کاسته شده است.

⬅️وی یادآور شد: براساس این طرح در قالب اکیپ های پشم چینی مکانیزه تعاونی های دام سبک، پشم چیده شده از بدن دام را از دامدار خریداری و پس از شستشو و سورت با بهره گیری از ظرفیت‌های شرکت های تعاونی زنان روستایی و با استفاده از دستگاه های حلاجی و کاردینگ خانگی، پشم خام شسته شده را به تاپس پشمی تبدیل کرده و در نتیجه از یک کیلو پشم خام ناشور که کیلویی حداکثر 7 تا 8 هزار تومان ارزش دارد تاپس پشمی به قیمت 40 تا50 هزار تومان تولید می شود که قابل مصرف در داخل کشور بوده و حتی امکان صادرات را نیز دارد.

⬅️ این مقام مسئول اظهار داشت: منابع تسهیلاتی ارزان قیمت مورد نیاز برای اجرای این طرح نیز باید تامین شود تا بتوانیم در این حوزه که عملاً سالهاست فراموش شده با کمک بخش دولتی، تعاونی‌ها و دامداران تحرک و تحول اساسی ایجاد کنیم و از خام فروشی این محصول با ارزش جلوگیری نماییم.

⬅️صدر دادرس در ادامه اضافه کرد: نکته ضروی و بنیادی دیگر در حوزه دام سبک ساختار دولتی این بخش است که با توجه به عقب ماندگی این حوزه نسبت به سایر بخش های دامپروری کشور نیاز به تحول و تغییر ساختار و ارتقاء به سطح بالاتری از مدیریت در معاونت امور دام دارد.

⬅️وی افزود: دام سبک و سنگین علی رغم اینکه که هر دو دام هستند نیاز به توجه و نگاه تخصصی خاص خود را در مسائل مختلف دارند و ادغام آنها در مرکز اصلاح نژاد، مسائل مختلف این دو بخش را مخصوصاً در دام سبک تحت الشعاع قرار داده است.

⬅️مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور در خاتمه بیان کرد: امیدواریم اگر اعتقاد عملی و نه شعاری به «اصول اقتصاد مقاومتی» و عبارت «ما می توانیم در بیانیه گام دوم انقلاب» وجود دارد وزارت جهاد کشاورزی در دولت آینده به معظلات و مشکلات دام سبک به صورت ویژه رسیدگی نماید.

تعداد مشاهده خبر3938 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :3 :1
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal